|
Smykker er tiltrækkende. De er utrolige, forunderlige, legende, alvorlige, lette, farlige, mægtige og meget mere.
Der er en fortryllelse i deres historie, i traditionen og materialerne. De funklende sten, sølv og guld, plastic, acryl og alle de sære eller almindelige små ting og sager, vi omgiver os med. Fragmenter af helheder og fragmenter af os selv.
Fragmenter, der i en uendelighed kan sammenstilles til nye oplevelser og tillægges tydning og betydning - Træde i karakter og fortælle nyt fra finurlige hjørner af en rund verden.
Det er det, jeg arbejder med. |
| | 1971 | | 23. september | | Uddannelse | 2000-2004 | | Institut for Ædelmetal, København. | 2000 | | Teknisk Introduktion, Guldsmedehøjskolen, København. | 1997-1999 | | Assistent. v/ billedhugger Bjørn Poulsen + selvstændigt værkstedsarbejde, København. | 1997 | | Jern og Metal, Teknisk Skole, København. | 1995-1997 | | Billedskolen på Jagtvej, København. | 1994 | | Klassisk tegning. København. | 1993 | | Kunsthøjskolen. Holbæk, Danmark. | | Udstillinger | 2007 | | BIENNALEN 07 for kunsthåndværk og design. Trapholt/Koldinghus. | 2007 | | 'TROFÆER’. Galerie Pi, København. | 2007 | | ’SKULDERSMYKKER’. Officinet, København. | 2007 | | ’KLASSISK UPDATE’ –byUs. Galleri Iron Inc., København. | 2006 | | ’10 år med Au-ART’. Rundetaarn, København. | 2006 | | ARTSPACE 2006’, Henley on Thames, London. | 2006 | | ’GIRLS BEST FRIEND’ –byUs. Galleri Iron Inc., København. | 2006 | | ‘TWO CLOSE ONES’, Tallinn 4th Applied Art Triennial, Estland. | 2005 | | ’I DANMARK ER JEG’. Galerie Pi, København. | 2005 | | ’TJECK på DETALJEN’. Mikala Mortensen, København. | 2005 | | ’kultS’. Berlin, Tyskland. | 2005 | | Danmarks Nationalbank, København. | 2005 | | GSU. Bellacenter, København. | 2005 | | Galleri Munken. Løkken, Danmark. | 2005 | | Galerie Für Schmuck. Flensborg, Tyskland. | 2005 | | Galerie Alternatives. Rom, Italien. | 2004 | | FORM/DESIGN CENTER. Malmø, Sverige. | 2004 | | Galerie BOYE. Århus, Danmark. | 2004 | | 2nd GENERATION. Guld, sølv, ure messen. Bellacenter, København. | 2004 | | Danmarks Smykkemuseum. Møn, Danmark. | 2004 | | Fanny's Venner. Officinet, København. | 2004 | | Afgangsudstilling. Kunstindustrimuseet, København. | 2004 | | Fannys Venner. Frednes Kunstsenter, Porsgrunn, Norge. | 2003 | | 1+1. guld, sølv, ure messe, Bellacenter, København. | 2003 | | Myten om Ringen. Galleri FOLD, Norge | 2003 | | 6 udgangspunkter - 6 ringe. Galerie Pi, København | 2002 | | Gi en gave. Frederikssund Kunstforening, Danmark. | 2002 | | Guld, sølv, ure messe. Bellacenter, København. | 2001 | | Objekter til Drømme. Galleri Aurum, København. | 1998 | | Kunsternes Efterårsudstilling. Den Frie, København. | | Andet | 2004 | | Del af AU-art, designværksted. København. | 2004 | | Legat, Danmarks Nationalbank Jubilæumsfond af 1968. | 2002 | | Arts&games Bellacentret, København. | 2001 | | Arts&games Holbæk, Danmark. 5th. Arts&games festival, Berlin. |
TROFÆER Et udstillingssamarbejde med billedkunstner Lotte Agger. 24.05. – 25.06. : Galerie Pi. 2100 København Ø September 2007: Kvindemuseet i Århus. September 2007: ART Copenhagen. Forum, Galerie Pi.
Trofæet er i sin historiske betydning et bevis for sejr - men hvilke kampe udkæmper det moderne vestlige menneske, hvilket bytte nedlægger vi og hvordan manifesterer vi vores sejr for omverden?
…’trofæbørn’, - pludselig hang de der, sprællende fastgjort på de sirligste udskårne plader i eksotiske træsorter… Udtrykket manifesterede sig for mit indre blik og jeg påbegyndte min søgen efter svar– Hvad er vor tids trofæer? Med afsæt i trofæets grundform: pokalen, træpladen og våbenskjoldet, skaber jeg smykker, der med deres 3-dimentionalitet og i smykkets kontekst kan virke som en overraskende øjenåbner og levere et nyt syn på sagen.
|
'FLOWERS' - en broche, hvis kronblade formes enkeltvis i hånden. brochen er derfor unik i sin form. Helt særegent er lukkesystemet, der i sin enkelhed fuldender designet.
materialer: 925 sølv, autolak, akryl + forskelligt indhold.
Brochen er et projekt fra min studietid og blev præsenteret på GULD SØLV OG URE messen, Bella-centret 2004
|
KLASSISK UPDATE ‘daisy’
‘Daisy’, -klassisk og folkekær broche med hvid emalje på forgyldt sølv, designet og fremstillet af A. Michelsen i 1940, i forbindelse med Kronprinsesse Magrethe’s fødelsdag . A. Michelsen produktion bliver i 1978 overtaget af Georg Jensen og for 3 år tilbage relanceres ’Daisy’ uden forgyldning og i nye og moderigtige farver. I projektet hylder jeg ’Daisy’s gul(d) / hvide og højt elskede status som en uovertruffen klassiker og lader hende springe ud i nye former samt overraskende materialekombinationer.
|
Jeg har i en periode beskæftiget mig med ideen om ’det danske’. Jeg har taget udgangspunkt i de mange ting, der betyder noget for os. Motiver og symboler er manipuleret, vendt og drejet for at søge en ny forståelse og tillægges en ny betydning.
|
|