|
Smykker kan være smukke, de kan være overdådige og ikke til at betale, men de kan også være billige og lavet af plastik. De kan symbolisere kærlighed til venner og den eneste ene. De kan også være et smukt minde. De kan fortælle historier, oftest de gode, og det er bare nogle af grundene til, at jeg elsker at lave smykker. |
| | 1975 | | Født i København. | | Uddannelse | 2000-2003 | | Institut for Ædelmetal i København. | 1998-2001 | | Bachelor i ”Silversmithing, Goldsmithing and Jewellery Design”, Kent Institute of Art and Design, UK. | 1998 | | Teknisk introduktion til guldsmedeuddannelsen, Guldsmedehøjskolen, Tuborgvej, Emdrup. | | Studierejser | 2002 | | Barcelona, Spanien. | 2001 | | München, Tyskland. | 2000 | | Basel, Schweiz. | 1998-2001 | | Designskole i England | | Udstillinger | 2004 | | Bella Centeret, byUs 2generation | 2004 | | Afgangsudstilling, Kunstindustrimuseet, København. | 2003 | | 1+1, elevudstilling for Institut for Ædelmetal, Bella Centeret, Guld, Sølv og Ure messen, København. | 2002 | | Art&Games happening, Bella Centeret, Guld, Sølv og Ure messen, København. | 2001 | | Young Designers, London Business Centre, London. | | Andet | 2000 | | Designpris: Bursary Scheme 2000, The Goldsmiths’ Company, London, England. | 2000 | | Legat: Jørgen Esmers Legat | 1999-2001 | | Legat: Birkerød Håndværkerforening. |
Smykke eller detalje i tøjet?
Det er en hårfin grænse, der afgør, om et smykke, der bæres på tøjet, er et særskilt objekt, eller om det er en del af tøjet.
Hvad definerer, om det er det ene frem for det andet?
Jeg har lavet en serie af tre blomsterbrocher, der rejser spørgsmålet om, hvorvidt de hver især er en detalje i tøjet eller et påhæftet smykke.
Brocherne placeres ”i tøjet” og ikke ”på tøjet”, derved er de visuelt en del af tøjet. De kan dog tages af og på ganske som traditionelle smykker.
Smykkerne kan ses som et hjælpemiddel til at peppe en eksisterende garderobe op, da de er i stand til at forandre tøjets oprindelige udtryk uden brug af nål og tråd. |
Denne serie af brocher er inspireret af kontrasten mellem begreberne “maskulin” og “feminin”. Jeg har arbejdet med blomsten som det feminine element og sat den sammen med skruer og møtrikker som det maskuline element. |
|