|
"The term "jewelry" has a broader meaning than the narrower sense of personal ornaments. It is the synthesis of a world of art, technically and conceptually incorporating the same spirit as other fields of art (if there are "fields" of art). Each piece of jewelry is a microcosm, representing the grandeur and richness of the world…….."
Jun Mitsuhashi, Professor of Dept. of Arts, Kyoto City University of Arts
|
| | 1967 | | Født. | | Uddannelse | 2001-2004 | | Institut for Ædelmetal i København. | 2001 | | ½ år på Tekniskskole i København. Uddannet i materialelære, DTP og 3D design. | 2000-2001 | | ½ år på Guldsmed Højskolen, 1.-3.skole periode. | 1982-1986 | | Bygningskonstruktør fra Ordt, Israel. | | Kurser | 2002 | | Privat praktik hos smykkedesigneren Susanne Dunne på Sylt i Tyskland. | 2002 | | Glasstøbningskursus på Ravstedhus v. Conny Sørensen. | 2002 | | Jern og guld kursus på Ravstedhus v. Susanne Dunne. | 2001 | | Glas kursus på Ravstedhus v. Conny Sørensen. | 1996 | | Smykkefremstilling hos Ellen H. Broker med speciale i forskellige støbe teknikker. | 1995 | | Elektroformning i Dansk-Hollansk. Et kursus i belægnings teknikker. | 1992 | | Voksformnings kursus. Et kursus i forskellige støbnings metoder. | | Erhvervserfaring | 1990-2000 | | Selvstændig med eget firma, hvor jeg gennem ti år har arbejdet med at indkøbe, fremstille og sælge smykker og brugskunst. Mit varesortiment rejste jeg fortrinsvis selv ud og opkøbte i henholdsvis Vietnam, Indonesien, Thailand, Nepal, Indien, Cambodja og Europa. Samtidig designede, fremstillede og solgte jeg også en del af mine egne smykker og produkter, som også indebar at jeg var med i produktionsprocessen og til den endelige kvalitetskontrol af det færdige produkt. |
Den traditionelle fingerring defineres i den kollektive opfattelse som en cirkulær form med et hul igennem sig (fra den ene side til den anden). Den placeres på fingeren og bliver siddende på.
Som smykkeformgiver, vil jeg spørge om det er muligt at skabe en fingerring, som går ind og leger med vores opfattelse af den traditionelle fingerring?
Hvor ligger grænserne for at der kan skabes en brydning i menneskets forståelse af en fingerring?
Hvad er den rigtige eller forkerte form, størrelse og materiale for ringen? Er det muligt at give en mere nuanceret tilgang til fingerringens form og funktion? |
A Girls Best Friend
Jeg var til middag hos nogle venner, hvor der var flere gæster, som jeg ikke kendte. Efter et godt måltid, satte vi os ind i stuen, kaffen kom på bordet og alle blev stille … men da værtinden kom ind med en skål fyldt med chokolade, begyndte alle at snakke livligt igen. Det var i det sekund skålen kom ind rummet, at jeg så ”det” - et lys i kvindernes øjne, og jeg vidste straks at chokolade er “a girls best friend”. Det var et lys som glimtede i deres øjne og fyldte dem op, men jeg kan ikke beskrive med hvad. Det er en følelse, som jeg ikke kender til og da jeg er ikke selv er så vild med chokolade og samtidig var lidt for mæt - så jeg kastede mig ikke over skålen. Da jeg endelig havde plads til et lille stykke, var der ikke flere chokolader tilbage i skålen kun sølvpapiret…..og lyset fra kvindernes øjne, som stadig var i rummet.
Det var de to ting, sølvpapiret og lyset, som jeg har forsøgt at indfange i denne smykkekollektion.
|
I anledning af H.C. Andersens 200 års fødselsdag laver ByUs en serie smykker, der tager udgangspunkt i H.C. Andersens person og/eller eventyr. Temaet for mit projekt er eventyret ”Prinsessen på ærten". |
Klassisk Update - Allianceringen
Allianceringen er kendetegnet ved at have en smal ringskinne med indfattede diamanter hele vejen rundt. Alliancenringen er symbol på forening, - det at stå sammen og være forbundet. Jeg har formmæssigt udfordret den klassiske og traditionelle udgave af allianceringen. For hvordan kan den symbolske betydning af forening og forbundenhed opstå i en ny form og skal hele rækken af diamanter være tilstede for at opleve ringen som en alliancering? |
|